Ontwikkelaars komen van Mars, bestuurders komen van Venus

Logistieke autoriteit dr. Walther Ploos van Amstel:

 

Het zou dwaas zijn van de gemeente Tilburg als ze de bouw van het distributiecentrum Koningshoeven tegen houden. De locatie ligt perfect. Vlak bij de snelweg. De binnenstad is maar 2 kilometer verderop. Het leent zich uitstekend voor elektrisch vervoer en het voorkomt veel vervoersbewegingen in de stad.

Lector dr. Walther Ploos van Amstel is de logistieke autoriteit in ons land. Hij kreeg de liefde voor het vak met de paplepel ingegoten aangezien zijn vader hoogleraar logistiek was. Zelf geeft hij nu colleges op diverse universiteiten en is lector City Logistiek aan de Hogeschool van Amsterdam.

Pakketten bundelen

Ploos van Amstel is enthousiast over het concept Koningshoeven. ‘Ik heb in Tilburg gestudeerd. Ik ken de locatie. Zo gunstig kom je ze niet vaak tegen voor een stadshub. Door de kleine afstand naar de stad is deze plek uitermate geschikt voor kleinere elektrische voertuigen zoals de vrachtfiets. Bedrijven kunnen hier samenwerken om zendingen te bundelen. Niet meer alleen zendingen van bedrijf X in een halfleeg bestelvoertuig, maar een vol voertuig met zendingen van de bedrijven die het logistieke centrum delen.’

Voor het bouwen van een succesvol logistiek centrum is een goede samenwerking tussen gemeente en ontwikkelaar belangrijk. Gespecialiseerde projectontwikkelaars zoals Somerset Capital Partners kijken 20 tot 40 jaar vooruit voordat ze hun investering doen. De gemeente kijkt maar vier jaar vooruit. Dan komt er een nieuw stadsbestuur met nieuwe plannen voor mobiliteit, zero emissie, wonen en bedrijvenstrategie. Die periode is te kort voor een ontwikkelaar. Als overheid moet je betrouwbaar en voorspelbaar zijn. Daarom zeg ik altijd: ‘Ontwikkelaars komen van Mars, bestuurders komen van Venus.’

Angstig

Over de vertraging van de bouw van distributiecentrum Koningshoeven heeft Ploos van Amstel wel een verklaring. ‘Ik kan me bedenken dat de gemeente wat angstig is. Stel dat er een grote partij als Amazon erin komt. Dat kan de gemeente ondervangen door in de vergunning aan te geven dat de focus moet liggen op regionale, danwel stadsdistributie. Zo stelt het Amsterdamse Foodcenter eisen aan het aandeel van de bestellingen de stad in moet gaan.’

‘Somerset kennende doen ze er alles aan een distributiecentrum in te richten waar de Tilburgers zelf beter van worden. Somerset heeft onlangs de eerste schep in de grond gezet in de metropoolregio Amsterdam voor de bouw van het City Logistics Innovation Campus (CLIC). Dit wordt de broedplaats voor alles wat te maken heeft met vernieuwingen in bevoorrading.’

Verkeersinfarct

‘Hier worden alle vervoersbewegingen gebundeld van bijvoorbeeld online supermarkten, pakketdiensten, maaltijdbezorgers en cateraars. Door de coronacrisis neemt het aantal online bestellingen fors toe. Om een verkeersinfarct in de binnenstad te voorkomen, is het bundelen van de bezorging een prachtige uitkomst. Het werkt efficiënter, sneller, goedkoper en het vermindert opstoppingen op de weg. Een soortgelijk logistiek centrum zou voor Tilburg een belangrijke aanwinst zijn. De bevoorrading van he logistieke centrum door vrachtwagens kan door de gemeente worden vergemakkelijkt door slim verkeersmanagement. Om een goede doorstroming te bevorderen kunnen verkeerslichten zo worden ingesteld dat de weg optimaal wordt benut. Dan hoef je geen extra asfalt aan te leggen.’

Als voorbeeld geeft Ploos van Amstel dat Koningshoeven ook een ideale locatie is voor service- en installatiebedrijven. ‘Er moeten straks duizenden warmtepompen worden geplaatst als de eerste woonwijken van het gas af gaan. In plaats van met grote vrachtwagens de stad in te gaan om die grote apparaten te bezorgen, verzamel je ze aan de rand van de stad waarna ze bijvoorbeeld met een elektrische vrachtfiets kunnen worden bezorgd.’

Bedrijfsverzamelgebouw

Ploos van Amstel benadrukt nogmaals dat de locatie bij uitstek geschikt is voor stadsdistributie. ‘Je moet voorkomen dat het een bedrijfsverzamelgebouw wordt met een 3D-printbedrijfje, een kunstenaarsatelier en een loodgieter. Dat biedt weinig waarde voor de stad. Als je het distributiecentrum ontsluit aan de Kempenbaan heeft niemand er last van. Dat er op strookje een groenbestemming zit, ach, daar moet de gemeente zich maar overheen zetten. Genoeg andere locaties in Tilburg voor groenbestemmingen.

 

Deel het artikel